Rondreis door voormalig Joegoslavië, dag 11 (18)

Vrijdag 2 Augustus 2013

Vandaag reizen we ruim 300 km van Sarajevo naar Bihac waar ons laatste tweedaagse verblijf in Bosnië zal zijn.

Hoe luxer het hotel en hoe fijner het bed des te later staan we op. Vandaag niet uitgezonderd 🙂 Na een heerlijk ontbijt vertrekken we pas om kwart voor tien. Lekker muziek luisteren en van de omgeving genieten die onderweg aan ons voorbij snelt. De mp3 speler van onze auto laat o.a. Paul de Leeuw, Nick en Simon, Muse, Top 40 week 29-2013, Justin Timberlake, Robbie Williams, Het Foute Uur (5 cd’s), Prince, Larry Grayham, Andy Allo, Top Zero’s van Radio Veronica, Rihanna en, met dank aan de snelle wifi van het radisson blue hotel in split, ook de Rolling Stones Hyde Park Live (2013) horen.

Henri is al de hele vakantie de herkomst van voorbij gaande auto’s aan het bijhouden. Flashback naar vroeger met pa en ma op vakantie 🙂 Ouwe nummerplaat fetisjist. Deze landen heeft hij gespot: CZ, SK, PL, SLO, H, A, D, B, I, GB, NL, DK, HR, F, EST, BIH, SRB, MNE, MK, L, S, AL, BG, RO, N, CH, LT (zie hier voor meer informatie http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landcodes_voor_voertuigen). We love Europe!

Ook nog deze vreemde ( zie foto in de parkeergarage in Sarajevo).

Op ongeveer de helft van de reis besluiten we een pauze te houden in het plaatsje Jajce. Dit plaatsje staat sinds 2006 op de “tentative list” van UNESCO (http://whc.unesco.org/en/tentativelists/2098/) en heeft een waterval en oude resten van een fort en catacomben (meer info: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Jajce). In de omgeving komen twee riviertjes samen is er een groot meer. We hebben weer een heerlijke espresso gedronken en wat broodjes voor de lunch gekocht.

Ik werd aan gesproken door een overduidelijk op geld beluste vrouwelijke jongeman die ons voor gay uitmaakte. We zijn er maar niet op ingegaan, voor zijn eigen bestwil 🙂 Tja sommige mensen pikken altijd een dag te vroeg, want morgen is het pas feest…

Na de tussenstop de reis vervolgd en in de auto geluncht. Van een soort vettige oliebol met jam (die je op de kermis of bij een oliebollenkraam ook kan kopen) hebben we beide de hele middag last gehad.

Het laatste deel van de reis wordt de heuvelachtige omgeving steeds groener en bosrijker.  Ons hotel ligt schitterend, aan de rivier de Una bij een waterval. Vanaf ons grote balkon hebben we hier de rest van de dag van kunnen genieten.

Sinds we in Sarajevo zijn hebben we kennis gemaakt met twee stellen die dezelfde reis maken. Vreemd eigenlijk, dat we pas op de 9e dag met elkaar in gesprek komen. Een van onze medereizigers heeft vanmiddag haar voet verstuikt bij het verkennen van de heuvel in het midden van de rivier bij ons hotel. Wij waren deze heuvel ook aan het verkennen inclusief de kinderboederij, toen zagen wij haar zitten bij het water. Haar man en ik hebben haar ondersteund om weer in het hotel te komen. Volgens de lokale dokter bleek de voet gebroken, ze gaan vanavond op zijn advies naar Zagreb voor bezoek aan de orthopeed. de volgende dag horen we dat ze vanwege zwellingen niet geholpen kan worden en hebben besloten terug te gaan naar Nederland.

Vanavond gegeten aan de rivier. Morgen het nationaal park plitvice bezoeken.